اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

اسفند 1388 - با ولایت تا شهادت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با ولایت تا شهادت

حضرت رسول (ص) در نوروز جامی سیمین که پر از حلوا بود برای پیغمبر هدیه آوردند و آن حضرت پرسید که این چیست؟ گفتند که امروز نوروز است. پرسید که نوروز چیست؟ گفتند عید بزرگ ایرانیان. فرمود: آری، در این روز بود که خداوند عسکره را زنده کرد. پرسیدند عسکره چیست؟ فرمود عسکره هزاران مردمی بودند که از ترس مرگ ترک دیار کرده و سر به بیابان نهادند و خداوند به آنان گفت بمیرید و مردند.

سپس آنان را زنده کرد وابرها را فرمود که به آنان ببارند از این روست که پاشیدن آب در این روز رسم شده. سپس از آن حلوا تناول کرد و جام را میان اصحاب خود قسمت کرده و گفت کاش هر روزی بر ما نوروز بود.

و نیز حدیثی است از معلی بن خنیس که گفت: روز نوروز بر حضرت جعفر بن محمد صادق در آمدم گفت آیا این روز را می شناسی؟ گفتم این روزی است که ایرانیان آن را بزرگ می دارند و به یکدیگر هدیه می دهند. پس حضرت صادق گفت سوگند به خداوند که این بزرگداشت نوروز به علت امری کهن است که برایت بازگو می کنم تا آن را دریابی. پس گفت: ای معلی ، روز نوروز روزی است که خداوند از بندگان خود پیمان گرفت که او را بپرستند و او را شریک و انبازی نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند. همان روزی است که آفتاب در آن طلوع کرد و بادها وزیدن گرفت و زمین در آن شکوفا و درخشان شد.

همان روزی است که کشتی نوح در کوه آرام گرفت. همان روزی است که پیامبر خدا، امیر المومنین علی (ع) را بر دوش خود گرفت تا بت های قریش را از کعبه به زیر افکند. چنان که ابراهیم نیز این کار را کرد. همان روزی است که خداوند به یاران خود فرمود تا با علی (ع) به عنوان امیر المومنین بیعت کنند. همان روزی است که قائم آل محمد (ص) و اولیای امر در آن ظهور می کنند و همان روزی است که قائم بر دجال پیروز می شود و او را در کنار کوفه بر دار می کشد و هیچ نوروزی نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم، زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.

چگونگی پیدایش:

نخستین ادوار زندگی اجتماعی، متوجه بازگشت و تکرار برخی از رویدادهای طبیعی، یعنی تکرار فصول شد. نیاز به محاسبه در دوران کشاورزی ، یعنی نیاز به دانستن زمان کاشت و برداشت، فصل بندی ها و تقویم دهقانی و زراعی را به وجود آورد. نخستین محاسبه فصل ها، بی گمان در همه جوامع با گردش ماه که تغییر آن آسانتر دیده می شد صورت گرفت. و بالاخره در نتیجه نارسایی ها و ناهماهنگی هایی که تقویم قمری، با تقویم دهقانی داشت، محاسبه و تنظیم تقویم بر اساس گردش خورشید صورت پذیرفت. سال در نزد ایرانیان از زمانی نسبتا کهن به چهار فصل سه ماهه تقسیم شده و همان طور که ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده است آغاز سال ایرانی از زمان خلقت انسان ( یعنی ابتدای هزاره هفتم از تاریخ عالم) روز هرمز از ماه فروردین بود، وقتی که آفتاب در نصف النهار ، در نقطه اعتدال ربیعی ، و طالع سرطان بود.

 

 


 

 

 

 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 88/12/26ساعت  3:17 عصر  توسط m 
      نظرات دیگران()

    بیاد سید احمد آقا در آستانه سالگرد ایشان؛
      سید احمد آقا:هر کس بین اطاعت از مقام معظم رهبری و امام راحل (ره) تفاوت قائل باشد، در خط آمریکاست
        با آنکه یقیناً از ایشان توقعات گوناگون بود و ایشان هم یقیناً در اطرافشان وسوسه هایی بود، اما ایشان محکم ایستاده بود و همان اصولی را که مورد نظر شریف امام، رضوان الله تعالی علیه، بود، با قاطعیت تمام ابراز می کرد(1388/12/23)

    حیات حجت الاسلام سید احمد خمینی را می توان به چند برهه تقسیم کرد. یکی از این برهه ها دوره پس از وفات حضرت امام تا پایان عمر شریف این یادگار امام راحل است که ایشان در این برهه هم، از امتحانات سربلند بیرون آمدند و الگویی شدند برای کسانی که می خواهند در خط صحیح ولایت حرکت کنند و به وسوسه خناسان(که عموماً در شکل دوست ظاهر می شوند) گوش فرا ندهند.

    یکی از جملات معروف یادگار امام در آن دوره این بود: «هر کس بین اطاعت از مقام معظم رهبری و امام راحل (رضوان الله علیه) تفاوت قائل باشد، در خط آمریکاست.»

    در هر حال، عموم صاحب نظران بر درخشندگی خاص این برهه از حیات ایشان تأکید کرده اند.

    مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای هم در مصاحبه ای که در سال 1374 با مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (رضوان الله علیه) داشتند راجع به ابعاد مختلف و دوره های گوناگون زندگی مرحوم سید احمد خمینی مطالب مهمی ذکر نموده اند و از جمله به بصیرت مرحوم سید احمد خمینی در دفع وسوسه ها و در فرق گذاشتن بین انتقاد به دولت و تقابل با نظام اشاره فرموده اند.

    در زیر بخ+شی از سخنان آیت الله خامنه ای در این مصاحبه که مربوط به عملکرد و مشی مرحوم سید احمد خمینی در دوره پس از وفات حضرت امام است را می خوانیم: «ایشان بعد از رحلت امام، موضعی را اتخاذ کردند که خیلی تحسین برانگیز بود. در مورد مسئله رهبری و بعد هم در درجه دوم در مورد مسئله دولت. البته ایشان انتقادهایی هم به بعضی از امور و مسائل دولت داشتند، اما این انتقادها منعکس نمی شدند و یا خیلی کم منعکس می شدند. اما در مورد مسئله رهبری، نظرشان با آنچه از طرف رهبری ابراز می شد، موافق بود. مقصود این است که در برهه بعد از امام، ایشان یکی از بهترین مواضعی را که ممکن است کسی مثل ایشان داشته باشد، در دفاع از اصول انقلاب و موازین آن داشتند و از خط حقیقی امام، از جان و دل دفاع می کردند. ایشان از رهبری نیز دفاع بسیار جانانه ای کردند، یعنی هم از اساس رهبری و هم از شخص حقیر دفاع می کردند و بر روحیه هایی که ممکن بود جور دیگری فکر یا احساس کنند، تأثیر زیادی داشتند. در هر حال موضعی که ایشان بعد از رحلت امام اتخاذ کردند، خیلی ارزشمند بود. من معتقدم که یکی از بهترین فصول زندگی ایشان عندالله همین فصل اخیر است که ایشان واقعاً راه خدا را، راه حق را و راه صحیح را متقرباً الی الله پیمودند. با آنکه یقیناً از ایشان توقعات گوناگون بود و ایشان هم یقیناً در اطرافشان وسوسه هایی بود، اما ایشان محکم ایستاده بود و همان اصولی را که مورد نظر شریف امام، رضوان الله تعالی علیه، بود، با قاطعیت تمام ابراز می کرد.»



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 88/12/25ساعت  7:43 صبح  توسط m 
      نظرات دیگران()

    تضعیف ولی فقیه در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران

    دکتر یدالله جوانی

    هدف قرار دادن سرمایه های اصلی اجتماعی و مصادیق برجسته قدرت نرم جمهوری اسلامی مورد توجه دشمنان در جنگ نرم است. شکست دادن انقلاب اسلامی و ساقط کردن جمهوری اسلامی هدف نهایی دشمنان در جنگ نرم است. طی 13 سال گذشته، این هدفی بوده که دشمنان بدون وقفه با بسیج همه امکانات خود به دنبال دستیابی به آن بوده و ناکام مانده و از این پس نیز ناکام خواهند بود. برای ناکام گذاشتن و خنثی کردن توطئه های دشمنان با کمترین هزینه، آشنایی با راهبردها، سیاست ها، شیوه ها و روش های آنان یک ضرورت است. در جنگ نرم دشمنان علیه جمهوری اسلامی، اصل ولایت فقیه، ولی فقیه و به طور مشخص در مقطع کنونی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان یکی از کلیدی ترین، اساسی ترین و موثرترین قدرت های نرم جمهوری اسلامی مورد هجوم قرار گرفته است. دشمنان ما به خوبی دریافته اند که علل حفظ و نگهداری و استمرار بخشیدن به انقلاب اسلامی، همان علل پدیده آورنده و ایجادکننده انقلاب اسلامی است. در شکل دهی به انقلاب اسلامی سه عامل اصلی اسلام، رهبری و مردم ایفای نقش کرد و در سه دهه گذشته نیز همین سه عامل اصلی، انقلاب اسلامی و مهم ترین دستاورد آن یعنی جمهوری اسلامی را در برابر تهاجمات سنگین و انواع دسایس و فتنه ها حفظ کرده است. در میان سه عامل مذکور نقش رهبری یک نقش ممتاز و تعیین کننده است. اسلام و مردم در سده های اخیر همواره وجود داشته اند، لکن با حضور شخصیتی چون حضرت امام خمینی (ره) در عرصه سیاست و شروع مبارزه علیه استعمار خارجی و استبداد داخلی، نهضت ایشان شکل گرفت و در نهایت انقلاب اسلامی را پدید آورد. در طی سه دهه اخیر نیز ولایت فقیه نقش تعیین کننده در پیشبرد آرمان های انقلاب و تحقق اهداف جمهوری اسلامی و خنثی کردن توطئه ها داشته است. تحلیل مدیریت بحران های پس از انقلاب، نشان می دهد رهبری در عبور دادن کشور از هریک از این بحران ها، نقش اصلی را داشته است. در خنثی سازی و عقیم گذاشتن فتنه اخیری که به دنبال انتخابات و در بستر جنگ نرم دشمنان علیه جامعه اسلامی و نظام اسلامی شکل گرفت، رهبر معظم انقلاب اسلامی نقشی اساسی و تعیین کننده داشت. دشمنان به این فتنه بسیار دل بسته بودند، لکن پس از عنایات الهی، هوشیاری، قاطعیت ، تدبیر و روشنگری های رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که مردم را به صحنه آورد و برخی خواص بی بصیرت را بیدار ساخت و با اقتدار، نظام اسلامی و جامعه فتنه زده را از این مرحله بسیار خطرناک عبور داد. بر همین اساس دشمنان از این پس در جنگ نرم خود علیه جمهوری اسلامی، حساب ویژه ای را برای این جایگاه و شخص رهبر فرزانه انقلاب اسلامی باز خواهند کرد. تحلیل محتوای پیام های دشمنان و عوامل آنها در فضای مجازی و دیگر رسانه های وابسته به خوبی این تمرکز دشمن بر تخریب ولی امر را نشان می دهد. هدف اصلی در این حوزه تضعیف ولی فقیه و تخریب پایگاه های اجتماعی ایشان و تبدیل عشق و محبت مردم به ویژه جوانان نسبت به رهبری، به کینه و نفرت است. دشمن فهمیده که مردم ایران دلداده ولایت فقیه بوده و به او به عنوان نائب امام زمان (عج) عشق می ورزند و برهمین اساس از او اطاعت کرده و با اشاره او در صحنه های دفاع از انقلاب و نظام اسلامی وارد می شوند. دشمن فهمیده که رهبری در ایران عامل وحدت ملی و انسجام اجتماعی و همدلی بسیاری از احزاب، گروه ها و شخصیت های سیاسی و دینی است. دشمن فهمیده تا این محبت به رهبری و عشق به رهبری در دل میلیون ها ایرانی موج می زند، کاری از پیش نخواهد برد. بنابراین تلاش می کند تا این رابطه بین امت و امام در نظام اسلامی ایران را با دروغ پردازی، اتهام و تهمت، جعل و روایت سازی کاذب دگرگون سازد. دشمن تلاش می کند با شایعه سازی و القای پیام های نادرست به ویژه به جوانان و کسانیکه شناخت درستی نسبت به رهبر معظم انقلاب اسلامی ندارند، تصویری غیر واقعی در ذهن آنها نسبت به ولی فقیه شکل دهد. بدیهی است افرادی که تصویر غیر واقعی از ولی فقیه در ذهن آنان شکل گیرد به دلیل جهل و نادانی، قضاوتی نادرست نیز نسبت به ایشان خواهند داشت. دشمنان برای رسیدن به مقصد خود از ادبیاتی استفاده می کنند تا افراد غیر مطلع و ناآگاه به مسایل بین المللی ، تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بتوانند به راحتی تحت تأثیر قرار داده و جذب خود نمایند. استفاده از کلماتی چون استبداد ، دیکتاتور، مستبد ، مخالف آزادی، مخالف مردم، غیر انتخابی ، مخالف قانون و ... و نسبت دادن مفاهیم این کلمات به رهبر معظم انقلاب اسلامی، هدفی جز تخریب پایگاه های مردمی معظم له را دنبال نمی کند. اندک جوانان فریب خورده که در حوادث پس از انتخابات، شعارهایی با مضامین مذکور سردادند، نتیجه کار طولانی مدت دشمنان در تهاجم فرهنگی و جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی است. هر چند دشمن تاکنون در این عرصه شکست خورده و میلیون ها ایرانی اینک عشق به رهبری و ولی فقیه می ورزند، لکن باید همگان هوشیار باشیم و با دقت و کار صحیح خبری - تحلیلی و تبیین درست مسایل، مکر و حیله دشمنان در این خصوص را خنثی نماییم. فراموش نکرده ایم که معاویه و ایادی او در جامعه اسلامی آن روز، چنان تصویری از حضرت علی (ع) در اذهان برخی افراد بی خبر و ناآگاه پدید آوردند که وقتی خبر شهادت حضرت در جهان اسلام منتشر شد، برخی با تعجب گفتند، مگر علی نماز می خواند که در محراب مسجد کوفه و آن هم در حال نماز شهید شده باشد! بنابراین باید هوشیار بود و بصیرت عمومی را در جامعه بالا برد. باید مردم و به ویژه جوانان را با ابعاد شخصیت علمی، سیاسی، دینی، فرهنگی و مدیریتی رهبر معظم انقلاب بیش از پیش آشنا ساخت. باید بعد مردمی و مردم داری معظم له را برای مردم تشریح کرد. باید زهد و تقوا، قانون گرایی و تلاش های ولی فقیه زمان برای پیشرفت کشور، تأمین منافع ملی و پیشبرد اسلام و پی ریزی تمدن نوین اسلامی را برای آحاد مردم بیان کرد. در این عرصه همگان به ویژه صاحبان رسانه و اصحاب قلم و سخن رسالتی بس سنگین برعهده دارند.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 88/12/25ساعت  7:36 صبح  توسط m 
      نظرات دیگران()

    جریان های به حاشیه رفته و سرخوردگان عرصه سیاست هیچ گاه تیغ پرکین خود برضد انقلاب اسلامی را زمین نگذاشته اند. گرچه سال هاست که توطئه افکنی های این طیف ها در پس نقاب تزویر و پرده پوشی های سیاسی مدارانه نهان گردیده است اما پویشی در فرازهای زهرآلود واگویه های ایشان در هر برهه، نمایه ای شفاف از دشمنی های این جماعت با نظام اسلامی را برملا می سازد.
    طرح به میدان آوردن دانشگاهیان بعنوان پیاده نظام دشمن، از جمله آرمان های دیرین بیگانه پرستان وطنی بوده است و از آنجا که این پروژه با هماهنگی سرویس های امنیتی خارج از کشور طراحی و به اجرا در می آید، رعایت اصول امنیتی در آن از جمله شروط اساسی قلمداد می شود.
    از یک طرف، تعامل برخی از دسته های دانشجویی با تجدیدنظرطلبان هواخواه سکولاریسم و لیبرالیسم و تئوریزه کردن مفاهیم و مباحث اومانیستی در دانشگاه ها، عملاً این تشکل ها را وادار به فاصله گرفتن از مؤلفه های شناخته شده جنبش دانشجویی - مانند آرمانگرایی، استکبارستیزی، عدالت طلبی، ظلم ستیزی، عدم دنباله روی از احزاب و جریانات سیاسی - نمود. از دیگر سو، با تحمیل کارکرد احساس گرایی و عمل گرایی افراطی به محیط های دانشجویی و وابسته ساختن برخی از آنها به احزاب تندرو، باعث شد این تشکل ها در نقش اهرم فشار از پایین تجدیدنظرطلبان ظاهر شوند. این فرآیند در کنار تلاش جریان های منحرف و مخالف نظام - از جمله نهضت آزادی - برای نفوذ در محیط های دانشجویی،بسط تفکر لیبرالی یارگیری از درون دانشگاه ها و تحصیل اراده به برخی از دسته های دانشجویی عملاً فضای سیاسی دانشگاه ها را به سوی رادیکالیسم بی منطق سوق داد.
    ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 88/12/16ساعت  7:55 صبح  توسط m 
      نظرات دیگران()

     

    خصوصیات یاران قائم(عج)

    در روایات ویژگى‏هاى زیادى براى یاران حضرت مهدی(علیه‌السلام) شمرده شده که برخى مربوط به ویژگى‏ها و صفات ظاهرى و جسمانى است و برخى دیگر مربوط به خصایل اخلاقى و روحى .
     
    خصایص روحى
    شاید بتوان گفت: که مهم‏ترین ویژگى یاران امام(علیه‌السلام) این است که آنها مصداق کامل «اولیاء الله» (دوستان خدا) هستند. در قرآن کریم مى‏فرماید:
    "ألا إنَّ اَوْلیاءَ اللهِ لا خَوْفٌ عَلَیهم وَ لا هُمْ یحزنون"(1)؛ آگاه باشید که بر دوستان خدا بیمى نیست و غمگین نمى‏شوند.
    این که کسى از هیچ چیز ترسى به دل راه ندهد و اندوهگین نشود تنها زمانى امکان‏پذیر است که جز خدا نبیند و جز به او نیندیشد. این اوج کمال آدمى و بالاترین مرتبه‏اى است که یک انسان مى‏تواند بدان دست یابد.
    امام صادق(علیه‌السلام) مى‏فرماید: خوشا به حال شیعیان قائم که در زمان غیبتش منتظر ظهور او و فرمانبردارش هستند، آنان اولیاى خدا هستند، همانها که نه ترس آنها را فرا مى‏گیرد و نه اندوهگین مى‏شوند.(2)
    یاران قائم همچنان ‏که در بالاترین درجه تقوا و پرهیزگارى قرار دارند، از نظر کمال علمى نیز در بالاترین درجه قرار گرفته و از جام حکمت الهى و معرفت دینى، چنانکه باید، سیراب شده‏اند. حضرت على(علیه‌السلام) در این باره مى‏فرماید:
    ... پس گروهى در آن فتنه‏ها صیقلى مى‏شوند، مانند صیقل دادنی که آهنگر به شمشیر می‌دهد، دیده‏هاى آنها به نور قرآن جلا داده و تفسیر در گوش‌هایشان جا گرفته ‏شود. در شب، جام حکمت را به آنها بنوشانند بعد از این که در بامداد هم نوشیده باشند.(3)
    خلاصه این که یاران قائم در چنان مرتبه‏اى از زهد و تقوا و علم و معرفت قرار دارند که همه کائنات در برابر آنها سرِ تسلیم فرود مى‏آورند و زمین و آسمان به وجود آنها افتخار مى‏کند.
    امام صادق(علیه‌السلام) مى‏فرماید: خوشا به حال شیعیان قائم که در زمان غیبتش منتظر ظهور او و فرمانبردارش هستند، آنان اولیاى خدا هستند، همانها که نه ترس آنها را فرا مى‏گیرد و نه اندوهگین مى‏شوند.
    امام باقر(علیه‌السلام) مى‏فرماید: گویى که یاران قائم را مى‏بینم که شرق و غرب (جهان را) در نوردیده‏اند. همه‏ چیز در برابر آنها سرِ تسلیم فرود مى‏آورد حتى درندگان زمین و آسمان به دنبال خشنود ساختن آنها هستند. قطعه‏اى از زمین به قطعه دیگر مباهات کرده و مى‏گوید: امروز مردى از یاران قائم از من گذر کرده است.(4)
     
    ویژگى‏هاى جسمانى
    یاران امام مهدى(علیه‌السلام) از نظر صفات جسمى و نیروى بدنى سرآمد روزگار بوده و کسى را یاراى مقابله با آنها نیست. امام صادق(علیه‌السلام) در وصف توان بدنى یاران قائم(عج) مى‏فرماید:
    لوط (علیه‌السلام) که مى‏فرمود: «اى کاش در برابر شما قدرتى مى‏داشتم یا مى‏توانستم به تکیه‏گاهى استوار پناه ببرم»(5) در آرزوى نیرو و توان قائم (عج) و به یاد قدرت و استوارى یاران او بود، زیرا به هر کدام از آنها قدرت چهل مرد داده شده و قلب آنها محکمتر از پاره‏هاى آهن است. اگر به کوه‌هایى از آهن برخورد کنند آنها را از جا بر مى‏کنند و شمشیرهاى آنان از حرکت باز نمى‏ایستد، مگر زمانى که خداوند(عزوجل)، خشنود شود.(6)
     تعداد یاران قائم(عج)
    قول مشهور این است که تعداد یاران امام عصر(عج) 313 نفر هستند که در روایت‏هاى متعددى به آن اشاره شده است. در روایتى «مفضل بن عمر» از امام صادق(علیه‌السلام) چنین نقل کرده است:
    مثل این است که قائم(علیه‌السلام) را بر منبر (مسجد) کوفه مى‏بینیم، در حالى که 313 مرد به عدد اهل بدر گرد او را گرفته‏اند. آنها مردان جنگاور و حاکمان خدا در زمین او و بر خلق اویند.(7)
    با توجه به روایت دیگر به این نتیجه مى‏رسیم که یاران آن حضرت منحصر به تعداد یاد شده نبوده و این تعداد کسانى هستند که از آغاز حرکت حضرت مهدى(عج) ایشان را همراهى مى‏کنند، اما به تدریج بر این تعداد افزوده مى‏شود. البته ناگفته نماند که این 313 نفر به دلیل خصایل برجسته‏اى که دارند نقش فرماندهى و رهبرى را در لشکر آن حضرت به عهده دارند.(8)
    در روایتى ابوبصیر از امام صادق(علیه‌السلام) چنین نقل کرده است:
    قائم از مکه خارج نمى‏شود، مگر زمانى که تعداد کسانى که به گرد او جمع ‏آمده‏اند، تکمیل شود. پرسیدم: این تعداد چند نفر است؟ آن حضرت فرمود: دو هزار نفر، جبرئیل در سمت راست او و میکائیل در سمت چپ او حرکت مى‏کند و ... 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  پنج شنبه 88/12/6ساعت  10:22 صبح  توسط m 
      نظرات دیگران()

     

    خبرگزاری فارس: سرکرده گروهک تروریستی جند‌الله به همراه نفر دوم این گروهک دستگیر شده است.


    به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، ریگی در بسیاری از حرکت های تروریستی و شهادت عناصر خدوم منطقه سیستان و بلوچستان نقش داشته است.
    روابط عمومی وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: رهبر گروه تروریستی جند الله دستگیر شد. ریگی در اقدامات تروریستی که در شرق کشور انجام داد ده‌ها نفر از نیروهای انتظامی و مردم بی‌گناه را قتل عام کرده است.
    مصطفی محمدنجار وزیر کشور اخیراً در حاشیه مراسم تودیع و معارفه استاندار قزوین گفته بود: شرور ریگی در حال حاضر با تلاش‌هایی که انجام شده لحظه‌ای آرامش ندارد و دائم در حال تعقیب است.
    از جمله اقدامات تروریستی ریگی، به شهادت رساندن تعدادی از شهروندان بمی در سال 85 در محور ترانزیتی کرمان به زاهدان در منطقه دارزین است. ریگی همچنین در اقدامات تروریستی که در شرق کشور انجام داد، ده‌ها نفر از نیروهای انتظامی و مردم بی‌گناه را قتل عام کرده و به شهادت رسانده است.
    عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی موسوم به جند‌الله در راستای اهداف گروهکی خود اقدام به تاسیس مدرسه‌ای در پاکستان کرده بود. ریگی با هدف آموزش عملیات انتحاری اقدام به راه‌اندازی چنین مدرسه‌ای کرده بود. در این مدرسه افراد معتاد و فقیر از شهرهای ایالت بلوچستان پاکستان جمع‌آوری شده و به آنها آموزش عملیات انتحاری داده می‌شد.
    تعدادی از این افراد آموزش دیده به کمربند انتحاری مجهز شده‌ و با پشتیبانی گروهک تروریستی جند‌الله و به منظور انجام عملیات خرابکاری (انتحاری) وارد خاک ایران شدند.

    ریگی کیست؟
    عبدالمالک ریگی احتمالاً متولد سال 1358 است. "ریگی " یکی از قبایل سیستان و بلوچستان است، مانند قبایلی چون براهوئی، مری، ناروئی، شهنوازی، کهرازهی، گمشادزهی، بارکزهی. او یکی از اعضای طایفه ریگی است.

    عبدالمالک تحصیلات کلاسیک ندارد و تنها چند سال در یکی از حوزه‌های علمیه اهل سنت مشغول به تحصیل بوده که البته از آنجا نیز اخراج شده است. ریگی خودش را "خادم جندالله " می‌خواند. او دارای سابقه شرارت و یک مورد چاقو‌کشی به‌خاطر مسائل قبیله‌ای در داخل شهر زاهدان است و به همین خاطر مدتی هم زندانی شد اما بعد از آزادی خود را زندانی سیاسی معرفی نمود.

    بنا به گفته خودش از سن نوزده سالگی اسلحه به دست گرفته و به عملیات تروریستی پرداخته است. گفته می شود ریگی پیش از آغاز فعالیت های تروریستی برای جلب حمایت علمای اهل سنت منطقه -که به مولوی ها مشهور هستند - نزد آن ها رفت اما آن‌ها برای حرفهایش اهمیتی قائل نشدند.

    گزینه بعدی ریگی قاچاقچیان عمده مواد مخدر بودند. آن‌ها به دلیل اینکه علاقه داشتند جبهه تازه‌ای در برابر نیروهای انتظامی و امنیتی استان به وجود آید از ریگی استقبال کردند و با در اختیار گذاشتن اسلحه و پول به حمایت از او برخواستند.

    به این ترتیب ریگی گروه خود را پایه‌گذاری کرد. گروهی که پس از نخستین حمله تروریستی نام "جندالله " را بر خود گذاشت. این گروه هدف اصلی خود را "دفاع ازحقوق ملی و مذهبی قوم بلوچ و اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده " اما بسیاری از مردم غیر نظامی منطقه نیز قربانی عملیات تروریستی او و گروهش شده‌اند.

    جندالله پس از مدتی نام "جنبش مقاومت ملی ایران! " را بر خود گذاشت. این تغییر نام نمایانگر تغییر حامیان و خط دهندگان اصلی به گروه ریگی بود. پس از این تغییر نام بود که صدا و عکس ریگی به بسامد برخی شبکه‌های تلویزیونی سلطنت‌طلب تبدیل شد. جالب اینکه یکی از مجریان این شبکه ها در مصاحبه های مکرر خود با ریگی او را "دکتر ریگی " نامید!

    یکی از مجاری تبلیغاتی ریگی رادیو صدای بلوچ است که از استکهلم سوئد پخش می شود. گروه ریگی علاوه بر آن بارها از شبکه العربیه که مالک اصلی آن حاکمان عربستان سعودی هستند به عنوان بلندگوی تبلیغاتی خود استفاده کرده است. این شبکه در اقدامی بحث بر انگیز تصاویر کشته شدن مرزبانان به گروگان گرفته شده ایرانی را پخش کرد. العربیه پیش از آن اقدام مشابهی را نیز در مورد گروگان های غربی اسیر القاعده انجام داده بود.

    گروه "جندالله " در سال 1384 شمسی 9 مرزبان ایرانی رابه گروگان گرفت و در قبال آزادی آنها خواهان آزادی برخی از اعضای گروه خود شد که در دادگاه های انقلاب به عنوان مفسد فی‌الارض به اعدام محکوم شده بودند.
    جندالله همچنین در حمله ای که بعدها به کشتار تاسوکی معروف شد 21 تن از مردم غیر نظامی را به قتل رساند.
    دربهمن ماه سال 1385 شمسی شهر زاهدان شاهد انفجار بمب‌هایی بود که هدف آنها اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان سیستان و بلوچستان بودند. در این بمب گذاری‌ها یازده تن از پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند.
    ریگی همچنین باصدای آمریکا مصاحبه داشته‌است. این مصاحبه از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایت علنی از تروریسم و نقض قرارداد الجزیره به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
    اردیبهشت 1385 شانزده سرباز و پرسنل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در حمله اعضای جندالله به یک پاسگاه درسراوان به گروگان گرفته شدند. این گروه خواستار آزادی برادر عبدالمالک ریگی شد و دو تن از گروگان‌ها را به شهادت رساند.

    زیستگاه و محل فعالیت گروه جندالله

    گروه ریگی و جندالله در مناطق بدون کنترل افغانستان، پاکستان و بلوچستان ایران رفت و آمد می کردند. وی می گوید: "من انکار نمی کنم. بسیاری از افراد ما در خاک پاکستان هستند. خانواده ها و کسانی که مجبور به فرار شده اند. با زن و بچه ها. ولی افرادی که کار عملیاتی می کنند در خاک ایران هستند. " ریگی گفته است که حتی یک بار هم در نزدیکی تهران اشتباهاً بازداشت شده، اما چون شناسایی نشده، رهایش کرده‌اند. بنا به گفته یکی از گروگانهایی که اسیر جندالله بود، نیروهای جندالله افرادی متعصب هستند و شعائر دینی را بسیار دقیق بجا می آورند. گفته می شود ریگی هرگز یک شب بیشتر در مکانی اقامت نمی کند و حتی با دستکش با دیگران دست می‌دهد.

    "جندالله " همواره مدعی شده که اقداماتش با دستور رهبران بنیادگرای مذهبی صورت می گیرد. نوع فعالیت این گروه نشان از امکانات پشتیبانی گسترده ای می دهد که تاکنون در میان خوانین بلوچ دیده نشده است. آنان از شبکه اینترنت و همچنین از رسانه‌های گروهی تلویزیونی و رادیویی عمدتأ وابسته به سلطنت طلبان، در انعکاس خبر عملیات و طرح دیدگاه‌هایشان استفاده می کنند. در بسیاری از عملیات مسلحانه این گروه، شیوه های کار طرفداران القاعده و الزرقاوی در عراق، به شکل گسترده ای تقلید می شود.

    ویژگی‌های ریگی

    1) ریگی و گروهش هرگز از اینکه قاچاق یکی از مشاغل آنهاست انکار نکرده اند. "انکار نمی کنم در بین قوم ما قاچاقچی هم هست، اما باید ببینند چرا این مردم قاچاق می کنند. " وی در مورد طبیعی بودن قاچاق در منطقه می گوید: "الان وضعیت اقتصادی بسته است، مردم نمی توانند کار وبار کنند. 50 هزار 60 هزار نفر از مردم بلوچستان طریق ارتزاق شان فقط مرزهای پاکستان و افغانستان بوده که آنها را مسدود کرده اند. "

    2) ریگی میل دارد به عنوان رهبر دانای گروهش شناخته شود، اما گروه وی که توسط افرادی مزدور اداره می شوند، در عملیات نظامی به توحش دست می زنند. به همین دلیل جندالله معمولا عملیاتی را با افتخار اعلام می کند و سپس شرکت خود را در آن نفی می کند. مثلا در ترور جاده کرمان ـ بم اول اعلام شد که این عملیات تروریستی کار این گروه بوده است و بعد از چند روز این گروه آن عملیات را محکوم کرد.

    3) شیوه عمل گروه ریگی براساس گروگانگیری و معامله است، چیزی که در منطقه میان نیروی انتظامی و قاچاقچیان سابقه دارد. اما آنها در بسیاری موارد گروگانها را اصلا نمی شناسند. ریگی می گوید: "بعضی گروگان ها را شناسایی کرده بودیم. البته هدف فرماندار و استاندار بودند که فرار کردند. " وی در مورد شیوه گروگانگیری می گوید: "اگر حل نشد دست به اقدام دیگری می زنیم و افراد بزرگ تری را می گیریم. از آدم های اصلی شان می گیریم. آن وقت معامله می کنند. " آنها معمولا برای گرفتن گروگان تور می گذارند، تعداد زیادی را در مسیر حرکت جمعی (اتوبوس و مینی بوس) دستگیر می کنند و بعد گروگانها را تا زمان تعیین تکلیف به کوههای پاکستان یا بلوچستان می برند.


    4) گروه ریگی قصد دارد با جنگ نظامی در منطقه ای پر از بحران فضای بازی برای خودش ایجاد کند تا هم از طریق فروش گروگان، هم قاچاق در منطقه، هم باج گیری از قاچاقچیان و هم از طریق کمک های مالی دولتهای خارجی قدرت و ثروت کسب کنند و در نهایت خود را به منطقه تحمیل کنند. برخی ناظران معتقدند در گذشته معمولا این سیستم باج دادن جواب می داد، اما با ورود خارجی ها به معادله دیگر جواب نخواهد داد.

    5) بر اساس آنچه تا کنون به دست آمده است، محل آموزش نیروهای تروریست "جندالله " در پاکستان است. آموزش ها به زبان فارسی و انگلیسی صورت می گیرد و اکثر افراد مانند نیروهای الزرقاوی و بسیاری از جریانهای وابسته به القاعده برای عملیات پول می گیرند و باید مدارک انجام عملیات، مانند فیلم و عکس را تحویل بدهند تا پول شان را دریافت کنند، تقریبا این شیوه در کل سیستم جرم و جنایت منطقه وجود دارد. عملیات این گروه جز در حالت گروگانگیری کور، به صورت عملیات انفجاری انجام می گیرد، این گروه در شب 23 آذر 85 عملیاتی علیه استاندار طراحی کرد که ماشین بمب گذاری شده به دلیل نقص فنی قبل از وقت معین و رسیدن استاندار منفجر شد و تعدادی از افرادی که مقابل در استانداری تجمع کرده بودند کشته شدند.

    عملیات مهم جندالله
    عملیات مهم گروه شامل این موارد بوده است: وقایع 24 اسفند 1384 در جاده زابل به زاهدان در منطقه تاسوکی. واقعه 23 اردیبهشت 1385 درمحور بم به کرمان در منطقه ی دارزین که با بستن راه خودروهای عبوری 34 نفر را کشته و تعدادی را زخمی کرده یا به اسارت بردند. در روز 13بهمن 85 مقارن ساعت 19 و 45 دقیقه چند فرد مسلح چهار مأمور گشت نیروی انتظامی را که در خیابان بزرگمهر مشغول گشت زنی بودند به رگبار بستند و به قتل رساندند. در این حمله دو افسر انتظامی به نام سرهنگ خواجه و سرهنگ شیبک و یک سرباز وظیفه کشته شدند. و انفجار اتوبوس حامل پاسداران در بامداد 25 بهمن ماه 85 در زاهدان که باعث کشته شدن 11 و زخمی شدن 18 پاسدار نیروی زمینی سپاه شد. و جدیدترین این عملیات تروریستی انفجار بمب صوتی در جلو ی مدرسه دختران معرفت در زاهدان در شامگاه جمعه 27بهمن ماه است.
    حامیان ریگی چه کسی هستند؟



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 88/12/4ساعت  9:36 صبح  توسط m 
      نظرات دیگران()

     

    امام عسکری علیه‌السلام با وجود همه این فشارها و نظارت‌ها و مراقبت‌های بی‌وقفه حکومت عباسى، یک سلسله فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و علمی در جهت حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضداسلامی انجام می‌داد که می‌توان آنها را بدین‌گونه خلاصه کرد:

     

    1. کوشش‌های علمی در دفاع از آیین اسلام و رد اشکال ها و شبهه های مخالفان، و نیز تبیین اندیشه صحیح اسلامى؛

    2. ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان مناطق مختلف از طریق تعیین نمایندگان و اعزام پیک‌ها و ارسال پیامها؛

    3. فعالیت های سرّی سیاسى، با وجود تمام نظارت‌‌ها و مراقبت های حکومت عباسى؛

    4. حمایت و پشتیبانی مالی از شیعیان، ‌به‌ویژه یاران خاص خود؛

    5. تقویت و توجیه سیاسی رجال و عناصر مهم شیعه در برابر مشکلات؛

    6. استفاده گسترده از آگاهی غیبی برای جلب منکران امامت و دل‌گرمی شیعیان؛

    7. (و از همه مهمتر) آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت فرزند خود، امام دوازدهم.

     

    از آنجا که غائب شدن امام و رهبر، یک حادثه غیرطبیعی و نامأنوس است و باور کردن آن و نیز تحمل مشکلات ناشی از آن برای نوع مردم دشوار است، پیامبر اسلام و امامان پیشین، به‌تدریج مردم را با این موضوع آشنا می‌ساختند و افکار را برای پذیرش آن آماده می‌کردند.

    این تلاش در عصر امام هادی و امام عسکری- علیهما‌السلام- که زمان غیبت نزدیک می‌شد، به صورت محسوس‌تری به چشم می‌خورد؛ چنان‌که در زندگی امام هادی -علیه‌السلام-، آن حضرت اقدامات خود را نوعاً توسط نمایندگان انجام می‌دادند و کمتر شخصاً با افراد تماس می‌گرفتند.

    این معنا در زندگی امام حسن عسکری علیه‌السلام جلوه بیشتری یافت؛ زیرا امام از یک‌سو، با وجود تأکید بر تولد حضرت مهدی -عجل‌الله‌فرجه-،‌او را تنها به شیعیان خاص و بسیار نزدیک نشان می‌داد و از سوی دیگر تماس مستقیم با خود آن حضرت روز‌به‌روز محدودتر و کمتر می‌شد، تا آنجایی که حتی سخنان خود را با اصحاب از پشت پرده بیان می‌کردند و حتی در خود شهر سامرا نیز به مراجعات و مسائل شیعیان از طریق نامه یا توسط نمایندگان خویش پاسخ می‌دادند و بدین‌ترتیب آنان را برای تحمل اوضاع و شرایط و تکالیف عصر غیبت و ارتباط غیرمستقیم با امام آماده می‌ساختند. این همان روشی است که بعدها امام دوازدهم در زمان غیبت صغری در پیش گرفتند و شیعیان را به‌تدریج برای دوران غیبت کبری آماده ساختند.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 88/12/4ساعت  8:25 صبح  توسط m 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    مهدی(عج) در کلمات اهل سنت:
    دلایل وجود و ولایت حضرت مهدی(عج)
    جوان از نگاه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)
    تولی و تبری در عرصه سیاست باید تابع تفکر و مبانی امام باشد
    نگاهی به وصیت نامه الهی -سیاسی حضرت امام (ره)به مناسبت بیست و یک
    [عناوین آرشیوشده]