اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

مهدی(عج) در کلمات اهل سنت: - با ولایت تا شهادت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با ولایت تا شهادت

منجی در کلمات اهل سنت:
? ـ شبلنجی در “نور الابصار” فصلی با عنوان “مناقب محمد بن الحسن” بیان کرده است، و می‏گوید: “مادرش، ام ولد بود و نام او نرجس یا صقیل و یا سوسن بود، و کنیه‏اش ابوالقاسم و امامیه لقب او را حجت، مهدی، خلف صالح، قائم، منتظر و صاحب الزمان، معرفی کرده‏اند. مشهورترین لقب او، «مهدی» است. ”
? ـ کنجی شافعی در “کفایه الطالب” می‏گوید: “ابو محمد حسن عسگری فرزند هادی، تولدش در مدینه بوده و در سامراء در همان خانه‏ای که پدرش هادی دفن شد، مدفون گشت، و از خود فرزندی به جای گذاشت که همان امام منتظر می‏باشد.”
? ـ محمد بن غامر شبراوی شافعی می‏نویسد: “دوازدهمین امام، ابوالقاسم محمد است که گفته می‏شود او همان مهدی منتظر است. تولد امام محمد الحجه بن الامام الحسن الخالص، در سامراء شب نیمه شعبان سال ???، پنج سال قبل از فوت پدرش، بوده است. پدرش ولادت او را به دلیل سختی زمانه و ترس از حکومت وقت، مخفی و مستور نگاه داشت؛ زیرا آنها (حکومتیها) در پی هاشمیان بودند تا آنان را محبوس نموده و یا به قتل برسانند.”
? ـ ابن حجر هیثمی می‏گوید: “حسن عسکری جز یک فرزند از خود به جای نگذاشته که ابوالقاسم محمد الحجه است، و سن او هنگام وفات پدرش پنج سال بوده لکن خداوند حکمت را در او نهاده است. و او القائم المنتظر نیز نامیده می‏شود؛ زیرا گفته می‏شود وی در مدینه از نظرها پنهان شد و معلوم نیست کجا رفته است.
? ـ ابن خلکان می‏نویسد: “ولادت او روز جمعه سال ??? هجری اتفاق افتاد، و ابن ازرق در تاریخ میافارقین می‏گوید امام مذکور در نهم ربیع الاول سال ??? هجری متولد شد، و گفته می‏شود در هشتم سال ??? هجری تولد یافته که به عقیده ما همین قول صحیح می‏باشد.”
? ـ کمال الدین محمد طلحه شافعی می‏گوید: “مهدی از فرزندان بتول طاهره که پاره تن رسول خدا است، می‏باشد و مولدش در سامراء در بیست و سوم رمضان سال ??? هجری اتفاق افتاد و پدرش الحسن الخالص، و مادرش ام ولد بود که به نام صقیل یا حکیمه معروف بود.”
? ـ سبط بن الجوزی در کتاب “تذکرة الخواص” پس از این که نام حضرت مهدی را ذکر و نسب او را به علی بن ابی طالب می‏رساند، می‏گوید: “محمد بن الحسن، کنیه‏اش ابو عبداللّه و ابوالقاسم است که او همان خلف حجت و صاحب الزمان است و گفته می‏شود مادر او ام ولد بوده و نامش صقیل بوده است. ”
? ـ ابن صباغ مصری می‏نویسد: “ابوالقاسم محمد الحجه بن الحسن الخالص، در سامراء و در شب نیمه شعبان سال ??? هجری، متولد شد. سپس سلسله نسب او را ذکر کرده و تا علی بن ابیطالب می‏رساند.”
? ـ عبدالوهاب شعرانی می‏نویسد: “پیش‏بینی می‏شود مهدی خروج کند و او از اولاد حسن عسکری است و زمان تولدش در شب نیمه شعبان سال ??? هجری بوده است، و هم اکنون زنده است تا این که عیسی مسیح با او هم پیمان شود. عمر شریف او تا این زمان که سال ??? هجری است، ??? سال است. ”
?? ـ محمد صالح حسینى ترمذى حنفى از سلمان فارسى نقل کرده مى‏گوید: “داخل محضر رسول خدا(ص) شدم ناگاه دیدم که حسین(ع) بر روى زانوى آن حضرت است. حضرت چشمها و دهان حسین را مى‏بوسید و مى‏فرمود: تو آقایى فرزند آقایى، تو امامى، پسر امامى، تو حجتى فرزند حجتى. پدر ?‏ نفر حجتى از صلب تو که نهم آنها قائم آنهاست.”
?? ـ شیخ‏الاسلام حموئى جوینى شافعى از حسین بن خالد نقل کرده که على‏بن‏موسى‏الرضا(ع) فرمود: “کسى که ورع ندارد، دین ندارد و کسى که تقیه ندارد ایمان ندارد. گفته شد یابن رسول‏الله تا کى تقیه کنیم؟ فرمود: تا روز وقت معلوم و آن روز خروج قائم ماست هر کسى تا قبل از خروج قائم تقیه را ترک کند از ما نیست.”

 



  • کلمات کلیدی : مهدی، اهل سنت
  • نوشته شده در  پنج شنبه 89/4/31ساعت  1:49 عصر  توسط m 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    مهدی(عج) در کلمات اهل سنت:
    دلایل وجود و ولایت حضرت مهدی(عج)
    جوان از نگاه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)
    تولی و تبری در عرصه سیاست باید تابع تفکر و مبانی امام باشد
    نگاهی به وصیت نامه الهی -سیاسی حضرت امام (ره)به مناسبت بیست و یک
    [عناوین آرشیوشده]